Ezelsbruggetjes voor basisschool

1 / 20 van 31
  • Breng nu je stem uit!
    87 stemmen

    Nieuwe Onderbroeken Zijn Wit

    De windstreken: Noorden Oosten Zuiden Westen

    Ingezonden voor basisschool door: Lyra
  • Breng nu je stem uit!
    147 stemmen

    Tafel van 9 met de vingercomputer!!

    - Leg je handen voor je met je vingers plat op tafel.
    - Neem het aantal dat je met 9 wilt vermenigvuldigen en begin vanaf links te tellen. Die vinger buig je. Bijvoorbeeld wil je 6x9 weten, dan buig je de 6e vinger van links, dat is de duim van de rechter hand.
    - Tel dan hoeveel vingers er nog links van de gebogen vinger omhoog staan (bij het voorbeeld: 5).
    Tel daarna hoeveel vingers er rechts van de gebogen vinger omhoog staan (bij het voorbeeld: 4).
    En dat naast elkaar geeft het antwoord!!! (bij het voorbeeld: 6x9=54!!!)
    - Probeer het ook maar voor de andere nummers van de tafel van 9, het werkt altijd!!!

    Ingezonden voor basisschool door: Alex Kelderman
  • Breng nu je stem uit!
    65 stemmen

    De N en de K zitten op de bank te kussen en niemand mag er tussen!

    Tussen de N en K schrijven we nooit een g!

    koningkrijk -> koninkrijk

    Ingezonden voor basisschool door: Stella Ravesteijn
  • Breng nu je stem uit!
    63 stemmen

    korte wijzer = uur, lange wijzer = minuten

    Wil je onthouden welke wijzer van de klok de urenwijzer en welke de minutenwijzer is, helpt het soms te wijzen op de lengte van het woord: UUR is een korter woord dan MINUTEN. de korte wijzer duidt dus de uren aan, de lange wijzer de minuten!

    Ingezonden voor basisschool door: Katleen Nuyts
  • Breng nu je stem uit!
    37 stemmen

    Ik heb het deurtje dicht gedaan, de klinker blijft nu dubbel staan!

    Bij bo-men is de deur open en gaat er dus een letter lopen, bij poor-ten is de deur gesloten (door de r) en schrijf je de oo dus lang, zoals je ze hoort!
    Vergelijk:
    mu-ren muur-tje
    va-der kaar-sen
    be-ren beer-tje

    Ingezonden voor basisschool door: Kristel
  • Breng nu je stem uit!
    27 stemmen

    Rotte Winden Meuren!

    De Rijn, Waal en de Maas worden nogal eens verwisseld, dus onthoudt deze niet erg smakelijke maar wel effectieve tip! Van boven naar beneden:

    Rotte -Rijn
    Winden -Waal
    Meuren -Maas

    Ingezonden voor basisschool door: Lianne
  • Breng nu je stem uit!
    31 stemmen

    n(iet) g(oed) k(inderen)

    Spelling van woorden met ng of nk. Zo kun je onthouden dat je in een woord nooit ngk achter elkaar kunt schrijven, behalve in samengestelde woorden zoals hangklok!

    Ingezonden voor basisschool door: Nelly Stolk
  • Breng nu je stem uit!
    32 stemmen

    "keeR": komma naar Rechts, "deLen" komma naar Links

    Als je bij decimale breuken vermenigvuldigt met 10, 100, 1000 enz. schuift de komma resp. 1, 2, 3 enz. plaatsen (=aantal nullen) op naar Rechts (letter R van veRmenigvuldigen of keeR) en bij delen evenzoveel plaatsen naar links (letter L van deLen)!

    Ingezonden voor basisschool door: D.E. Elderhuis
  • Breng nu je stem uit!
    46 stemmen

    Alle indianen en otters kussen!

    Dit is een ezelsbruggetje om de korte klinkers te leren (a,i,e,o u). Alleen het laatste woord begint niet met de klinker. Hier zie je dat na een korte klinker verdubbeld moet worden!

    Ingezonden voor basisschool door: Jochem
  • Breng nu je stem uit!
    44 stemmen

    Ou is lief en au doet pijn!

    Nooit meer verwarren:
    rauw eten doet: au
    ik val flauw op de grond: au
    blauw is de politie: au
    de juffrouw is aardig, de mevrouw is aardig, de kabouter is lief, het woud is een bos: deze woorden doen dus niet: au

    Ingezonden voor basisschool door: P. Nagelkerke
  • Breng nu je stem uit!
    39 stemmen

    Ik Lust Geen Thee!!

    als je niet weet of er achter ik een werkwoord met dt komt, dan kan dit je helpen: Ik lust geen T(hee)!

    Ingezonden voor basisschool door: Ingeborg
  • Breng nu je stem uit!
    34 stemmen

    bed

    Het verschil tussen de letter b en d kun je onthouden met het woord bed. De verticale pootje van de b en de d zijn het hoofd- en het voeteneind. De ronde delen van de letters vormen samen het matras dat dus tussen hoofd- en voeteneind zit.

    Ingezonden voor basisschool door: nick borst
  • Breng nu je stem uit!
    35 stemmen

    Nooit Opstaan Zonder Wekker

    N=noord
    O=oosten
    Z=zuiden
    W=wekker

    Ingezonden voor basisschool door: Muriel
  • Breng nu je stem uit!
    31 stemmen

    b heeft een bolle buik d heeft een dikke derrière(kont)

    Zo kan je onthouden hoe je deze letters moet schrijven!

    Ingezonden voor basisschool door: Renate
  • Breng nu je stem uit!
    30 stemmen

    O die goede fee!

    Als je moeite hebt met het onthouden van de provincies: Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland.
    Het zijn de 4 bovenste provincies van nl en je moet gewoon van onder naar boven even de eerste letters neerzetten en je krijgt die zin!

    Ingezonden voor basisschool door: Rik
  • Breng nu je stem uit!
    51 stemmen

    Horizontaal of verticaal?

    Weet je het verschil niet (meer) tussen horizontaal en verticaal? Ga op het strand staan en kijk naar de HORIZON: de lijn loopt van links naar rechts en dus niet van boven naar beneden!

    Ingezonden voor basisschool door: Bob
  • Breng nu je stem uit!
    23 stemmen

    De mOuw is rOnd!

    mOUw scrijf je met OU en niet met AU!

    Ingezonden voor basisschool door: Sanne
  • Breng nu je stem uit!
    37 stemmen

    De OE

    ojé ojé eerst de O en dan de E

    Ingezonden voor basisschool door: Elske
  • Breng nu je stem uit!
    49 stemmen

    kopje marshmallows

    Heb je met topo moeite om hoofdsteden te onthouden? Voor Macedonië heb ik een ezels bruggetje. Kopje (Skopje) marshmallows (Macedonië) Skopje is dus de hoofdstad van Macedonië.

    Ingezonden voor basisschool door: Veerle Hertog
  • Breng nu je stem uit!
    16 stemmen

    ei-rond en 10=ie

    Ei = een ei is rond en begint dus eerst met een ronde letter 'e'
    Ie = zit in tien en tien in cijfers (10) begint met een streepje en dus met eerst met een 'streepjes' letter i.

    Ingezonden voor basisschool door: Ingrid de Kort